 |
|
Autor |
Wiadomość |
bartosz_berlinka
Dołączył: 12 Sty 2011
Posty: 125
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 2 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Gdańsk
|
Wysłany:
Nie 16:15, 06 Lis 2011 |
 |
Droga Warlubie - Skórcz, patrz np. tu [link widoczny dla zalogowanych] to znalazłem taką ciekawą notkę:
Gazeta Kościerska, nr 145, 1938: [link widoczny dla zalogowanych] na stronie 2 "Autostrada przez Szwajcarię Kaszubską"
|
Post został pochwalony 0 razy
|
|
 |
 |
|
 |
Fritz Todt
Dołączył: 14 Sty 2011
Posty: 121
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 2 razy
Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany:
Czw 23:35, 10 Lis 2011 |
 |
Nie ten dział :-p , a ponadto artykuł dotyczy budowy polskiej "autostrady". Dla dociekliwych - trochę informacji & fotek o tej inwestycji: [link widoczny dla zalogowanych] oraz z: [link widoczny dla zalogowanych]
... okazuje się, że pozostałości po autostradzie ciągną się aż do Lubichowa ( w czasie wojny mieszkańcy używali do budowy domów i obejść materiał kamienny i tłuczeń z nasypów).
W Lubichowie budowniczy zastanawiali się nad dwoma obejściami centrum miejscowości- albo od strony jeziora ( gdzie budowę ograniczał istniejący w pobliżu cmentarz, albo od strony obecnej krzyżówki dróg Zblewo-Starogard-Skórcz)
Autostrada miała w zamierzeniu ominąć Wolne Miasto Gdańsk i dobić do portów Gdyni- miały nią przejeżdżać transporty samochodowe z węglem, alternatywnie do magistrali kolejowej Śląsk-Porty. Ostatecznie po wojnie wobec braku koncepcji obejścia Lubichowa i ominięciu podmokłego terenu w okolicach Szteklina rozbudowa autostrady całkowicie upadła...
[...] W latach 1936-1939 wybudowano odcinek autostrady, która biegła z Warlubia i przez Lubichowo i Kościerzynę miała stworzyć możliwości najkrótszego połączenia z Gdynią- z wyłączenie obszaru ówczesnego Wolnego Miasta Gdańska. Przy budowie- na dwie zmiany, pracowało przeszło 300 ludzi, przeważnie bezrobotnych z przyległych wsi, w tym Osieka. Na tle niskich zarobków doszło dwukrotnie do strajków. W czerwcu 1936 r. strajkujący cel swój osiągneli, ale już w maju 1939 r. byli zmuszeni ustąpić pod przemocą policyjnych pałek [...] Józef Milewski- Dzieje wsi powiatu starogardzkiego.
|
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez Fritz Todt dnia Pią 0:03, 11 Lis 2011, w całości zmieniany 4 razy
|
|
 |
 |
bartosz_berlinka
Dołączył: 12 Sty 2011
Posty: 125
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 2 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Gdańsk
|
Wysłany:
Wto 19:38, 15 Lis 2011 |
 |
Jeszcze nr 82 na 2 stronie o autostradzie Poznań - Gdynia:
[link widoczny dla zalogowanych]
|
Post został pochwalony 0 razy
|
|
 |
 |
bartosz_berlinka
Dołączył: 12 Sty 2011
Posty: 125
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 2 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Gdańsk
|
Wysłany:
Pon 11:50, 21 Lis 2011 |
 |
Fritz Todt napisał: |
Nie ten dział :-p , a |
Jakoś nie pasował mi do jakiegokolwiek inego wątku.
U teścia przejrzałem to:
Maja Łozińska, Jan Łoziński
W przedwojennej Polsce
Życie codzienne i niecodzienne
np. [link widoczny dla zalogowanych]
Jest tam ciekawe liźnięcie tematu. Brakuje, brakuje pozycji szerzej opisując drogownictwo na przestrzeni wieków (coś bardziej dla ludzi i nowszego niż "Od Via Appia do autostrady"). Od dawna wiem, że sam powinienem być współautorem (z naciskiem na współ) takiej pozycji.
W książce powyżej jest taka fotka z NAC:
Droga Kraków-Bochnia.
No ale to chyba nie współczesna DK4 (94)? Jakoś wąsko. Na NAC jest jeszcze inna fotka, z nieco innego miejsca:
Żyją jeszcze ludzie, którzy to widzieli. Normalnie XIX wiek.
|
Post został pochwalony 0 razy
|
|
 |
 |
Fritz Todt
Dołączył: 14 Sty 2011
Posty: 121
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 2 razy
Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany:
Pon 1:04, 05 Gru 2011 |
 |
Początkowo automobil to była "zabawka dla bogatych" wytwarzana całkowicie ręcznie i na indywidualne zamówienie. Metoda seryjnej produkcji aut dotarła do Europy dopiero w latach 30-tych. Rozwój motoryzacji po I wojnie światowej stał się bodźcem dla poprawy stanu sieci dróg - w głównej mierze przeważały drogi gruntowe (jak na foto) oraz brukowane (kocie łby & kostka bazaltowa). W Polsce eksperymentowano też z betonem (słynna kostka "trylinka" - nazwa od jej wynalazcy Władysława Trylińskiego) i laniem betonu (ręcznie i maszynowo) - obecna ulica Modlińska w Warszawie była wykonana przed II wojną światową jako droga betonowa (podobnymi maszynami drogowymi i technologiami jak RAB). Ale były to naprawdę nieliczne wyjątki. Ogólnie - ciężkie było życie automobilisty aż do mniej więcej lat 60-tych XX wieku.
|
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez Fritz Todt dnia Pon 1:53, 05 Gru 2011, w całości zmieniany 6 razy
|
|
 |
 |
|
fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB
© 2001/3 phpBB Group :: FI Theme ::
Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
| |